piątek, 1 maja 2015

1 maja - Święto Pracy w Brazylii

Cześć wszystkim!


W Brazylii podobnie jak w Polsce, w dniu 1 maja obchodzone jest Święto Pracy. Poniżej opowiem o tym jak wygląda praca w Brazylii, jakie występują umowy o pracę oraz jakie są przywileje pracownicze.



Każdy, kto chce legalnie pracować na rynku brazylijskim musi posiadać dokument o nazwie Carteira de Trabalho, czyli Książeczkę Pracy, który wydawany jest przez Brazylijskie Ministerstwo Pracy (Ministério do Trabalho) dla osób powyżej 14 roku życia. Otrzymać go mogą wszyscy obywatele Brazylii i obcokrajowcy, którzy przystąpili do procesu wyrabiania wizy stałego pobytu oraz uchodźcy. W dokumencie tym pracodawca jest zobowiązany wypełnić odpowiednie strony z informacjami, m.in. o swoich danych adresowych, rodzaju umowy z pracownikiem, datą rozpoczęcia pracy, kwotą wynagrodzenia oraz wszystkimi podwyżkami tego wynagrodzenia. Podobnie podczas rozwiązania umowy o pracę, pracodawca jest zobowiązany odnotować to w dokumencie. Książeczka Pracy stanowi oficjalny dokument potwierdzający historię pracownika na rynku pracy, przez co bardzo mało popularne są tutaj np. listy polecające.


Rodzaje umów o pracę:

Umowa tymczasowa – jest to umowa zawierana na ściśle określony czas, wynoszący 3 miesiące, z możliwością przedłużenia o kolejne 3. Po tym okresie umowa automatycznie zostaje rozwiązana. Umowę tą pracodawca jest zobowiązany wpisać do książeczki pracy i zapewnić pracownikowi należne mu dodatki i bonusy. Najczęściej ten rodzaj umowy jest wykorzystywany przez firmy świadczące usługi, w czasie świąt i karnawału. Umowa ta może być określana jako „praca na żądanie pracodawcy”.

Umowa na czas nieokreślony – umowa jest zawierana na czas nieokreślony, przy czym pierwsze 3 miesiące uznawane są za okres próbny, zarówno dla pracownika jak i dla pracodawcy. Jeśli zarówno pracownik jak i pracodawca po 3 miesiącach współpracy nie mają do siebie zastrzeżeń, umowa automatycznie przechodzi w umowę na czas nieokreślony. Dla tego rodzaju umowy pracodawca również zobowiązany jest wpisać odpowiednie dane do Carteira de Trabalho pracownika oraz zapewnić mu wszystkie dodatki i bonusy.

Umowa na czas określony – jest to umowa podobna do umowy tymczasowej, jednak w tym przypadku pracodawca nie jest ograniczony maksymalnym czasem zatrudnienia 3 + 3 miesiące ale 2 lata. Często na umowę tą zatrudniani są pracownicy przy specyficznym dla danej firmy projekcie, który przewidziany jest na max. 2 lata.

Umowa o dzieło (Freelancer) – w tym przypadku pracodawca nie musi wpisywać danych do książeczki pracy.

Dodatki / Bonusy / Prawa pracownicze:

Czas pracy  - dla pracownika wynosi 8 godzin dziennie i nie więcej niż 44 godziny / tydzień. Wszystko ponad to jest traktowane jako nadgodziny. W praktyce jednak pracownicy zaczynają pracę o 8 rano i pracują do 17, gdyż od 12 do 13 mają godzinę wolną na obiad, która nie jest wliczana do czasu pracy.

"13" - 13 pensja należy się każdemu pracownikowi jeśli przepracował cały rok, jeśli przepracował mniej – trzynasta pensja wyniesie odpowiednio mniej.

Wakacje - pracownikowi przysługuje 30 dni płatnych wakacji po przepracowanym jednego roku.

FGTS – konto w banku zabezpieczające pracownika w przypadku utraty pracy, na które pracodawca jest zobowiązany przelewać 8% pensji pracownika. Środki z tego konta pracownik może także wybrać aby sfinansować zakup nieruchomości, po przejściu na emeryturę, jako dodatek do emerytury państwowej lub w przypadku zachorowania na raka lub AIDS.

Ubezpieczenie dla zwolnionych z pracy – każdy pracownik który przepracuje w danym zakładzie pracy nie mniej niż 18 miesięcy, po zwolnieniu z pracy będzie dostawał przez okres od 3 – 6 miesięcy pomoc finansową, obliczaną od wysokości ostatniej pensji, przy czym kwota maksymalna wynosi R$ 1.385,91/ miesiąc.

Transport do pracy – wszystkie firmy muszą zapewnić pracownikom darmowy dojazd do pracy. Większe firmy mają swoje autobusy pracownicze, mniejsze firmy finansują pracownikom bilety autobusowe lub zwracają koszty za paliwo jeśli pracownik dojeżdża własnym środkiem transportu.

Jedna wypłata minimalna (ekstra) – jeżeli w 5-tym roku od pierwszego wpisu do książeczki pracy, nasz dochód był nie większy niż 2 pensje minimalne oraz przepracowaliśmy minimum 30 dni w tym roku, możemy otrzymać jednorazowo dodatkową wypłatę w wysokości pensji minimalnej.

Finansowanie obiadów – większość firm w Brazylii finansuje obiady swoim pracownikom w postaci kart z comiesięcznym doładowaniem, do wykorzystania w restauracjach, lub w przypadku większych zakładów pracy – pracodawca zapewnia pracownikom obiady na przyzakładowych stołówkach.

Praca na nocnej zmianie – wszyscy pracownicy którzy pracują na nocnych zmianach (od 22 do 6) mają wynagrodzenie powiększone o 20%.

Usprawiedliwiona nieobecność – w przypadku śmierci członka najbliższej rodziny, pracownik może być nieobecny w pracy przez okres 2 dni. W przypadku ślubu, przysługuje od 3 do 5 dni nieobecności. W przypadku mężczyzn, gdy urodzi im się dziecko, mają prawo do 5 dni wolnych od pracy.

Urlop macierzyński – po urodzeniu dziecka kobiecie przysługuje 120 dni płatnego urlopu.


Dane w liczbach:

  • Liczba pracujących w Brazylii w roku 2012 wynosiła nieco ponad 90 mln osób.
  • Liczba zatrudnionych na umowę na czas nieokreślony w stosunku do wszystkich zatrudnionych w roku 2012 wyniosła 84,2%.
  • Płaca minimalna w 2015 roku wynosi R$ 788.00.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz