Cześć wszystkim!
W Brazylii podobnie jak w Polsce, w dniu 1 maja obchodzone jest Święto Pracy. Poniżej opowiem o tym jak wygląda praca w Brazylii, jakie występują umowy o pracę oraz jakie są przywileje pracownicze.
Każdy, kto chce
legalnie pracować na rynku brazylijskim musi posiadać dokument o nazwie Carteira de Trabalho, czyli Książeczkę Pracy, który wydawany jest przez
Brazylijskie Ministerstwo Pracy (Ministério do Trabalho) dla osób powyżej 14
roku życia. Otrzymać go mogą wszyscy obywatele Brazylii i obcokrajowcy, którzy
przystąpili do procesu wyrabiania wizy stałego pobytu oraz
uchodźcy. W dokumencie tym pracodawca jest zobowiązany wypełnić odpowiednie
strony z informacjami, m.in. o swoich danych adresowych, rodzaju umowy z pracownikiem, datą rozpoczęcia pracy, kwotą wynagrodzenia oraz wszystkimi
podwyżkami tego wynagrodzenia. Podobnie podczas rozwiązania umowy o pracę,
pracodawca jest zobowiązany odnotować to w dokumencie. Książeczka Pracy stanowi
oficjalny dokument potwierdzający historię pracownika na rynku pracy, przez co
bardzo mało popularne są tutaj np. listy polecające.
Rodzaje umów o pracę:
Umowa tymczasowa
– jest to umowa zawierana na ściśle określony czas, wynoszący 3 miesiące, z możliwością
przedłużenia o kolejne 3. Po tym okresie umowa automatycznie zostaje
rozwiązana. Umowę tą pracodawca jest zobowiązany wpisać do książeczki pracy i zapewnić pracownikowi należne mu dodatki i bonusy. Najczęściej ten
rodzaj umowy jest wykorzystywany przez firmy świadczące usługi, w czasie świąt
i karnawału. Umowa ta może być określana jako „praca na żądanie pracodawcy”.
Umowa na czas
nieokreślony – umowa jest zawierana na czas nieokreślony, przy czym pierwsze 3
miesiące uznawane są za okres próbny, zarówno dla pracownika jak i dla
pracodawcy. Jeśli zarówno pracownik jak i pracodawca po 3 miesiącach współpracy
nie mają do siebie zastrzeżeń, umowa automatycznie przechodzi w umowę na czas
nieokreślony. Dla tego rodzaju umowy pracodawca również zobowiązany jest wpisać
odpowiednie dane do Carteira de Trabalho pracownika oraz zapewnić mu wszystkie
dodatki i bonusy.
Umowa na czas
określony – jest to umowa podobna do umowy tymczasowej, jednak w tym przypadku
pracodawca nie jest ograniczony maksymalnym czasem zatrudnienia 3 + 3
miesiące ale 2 lata. Często na umowę tą zatrudniani są pracownicy przy
specyficznym dla danej firmy projekcie, który przewidziany jest na max. 2 lata.
Umowa o dzieło
(Freelancer) – w tym przypadku pracodawca nie musi wpisywać danych do książeczki pracy.
Dodatki / Bonusy
/ Prawa pracownicze:
Czas pracy - dla
pracownika wynosi 8 godzin dziennie i nie więcej niż 44 godziny / tydzień.
Wszystko ponad to jest traktowane jako nadgodziny. W praktyce jednak pracownicy zaczynają pracę o 8 rano i pracują do 17, gdyż od 12 do 13 mają godzinę wolną na obiad, która nie jest wliczana do czasu pracy.
"13" - 13 pensja należy się każdemu pracownikowi jeśli przepracował cały rok, jeśli przepracował mniej – trzynasta pensja wyniesie odpowiednio mniej.
Wakacje - pracownikowi przysługuje 30 dni płatnych
wakacji po przepracowanym jednego roku.
FGTS – konto w
banku zabezpieczające pracownika w przypadku utraty pracy, na które pracodawca
jest zobowiązany przelewać 8% pensji pracownika. Środki z tego konta pracownik
może także wybrać aby sfinansować zakup nieruchomości, po przejściu na
emeryturę, jako dodatek do emerytury państwowej lub w przypadku zachorowania na raka lub AIDS.
Ubezpieczenie dla
zwolnionych z pracy – każdy pracownik który przepracuje w danym zakładzie pracy
nie mniej niż 18 miesięcy, po zwolnieniu z pracy będzie dostawał przez okres od
3 – 6 miesięcy pomoc finansową, obliczaną od wysokości ostatniej pensji, przy
czym kwota maksymalna wynosi R$ 1.385,91/ miesiąc.
Transport do
pracy – wszystkie firmy muszą zapewnić pracownikom darmowy dojazd do pracy.
Większe firmy mają swoje autobusy pracownicze, mniejsze firmy finansują pracownikom
bilety autobusowe lub zwracają koszty za paliwo jeśli pracownik dojeżdża własnym środkiem transportu.
Jedna wypłata
minimalna (ekstra) – jeżeli w 5-tym roku od pierwszego wpisu do książeczki pracy, nasz dochód był nie większy niż 2 pensje minimalne oraz przepracowaliśmy
minimum 30 dni w tym roku, możemy otrzymać jednorazowo dodatkową wypłatę w
wysokości pensji minimalnej.
Finansowanie
obiadów – większość firm w Brazylii finansuje obiady swoim pracownikom w
postaci kart z comiesięcznym doładowaniem, do wykorzystania w restauracjach,
lub w przypadku większych zakładów pracy – pracodawca zapewnia pracownikom obiady na
przyzakładowych stołówkach.
Praca na nocnej
zmianie – wszyscy pracownicy którzy pracują na nocnych zmianach (od 22 do 6)
mają wynagrodzenie powiększone o 20%.
Usprawiedliwiona
nieobecność – w przypadku śmierci członka najbliższej rodziny, pracownik może być
nieobecny w pracy przez okres 2 dni. W przypadku ślubu, przysługuje od 3 do 5 dni nieobecności. W przypadku mężczyzn, gdy urodzi im się dziecko, mają prawo
do 5 dni wolnych od pracy.
Urlop
macierzyński – po urodzeniu dziecka kobiecie przysługuje 120 dni płatnego
urlopu.
Dane w liczbach:
- Liczba pracujących w Brazylii w roku 2012 wynosiła nieco ponad 90 mln osób.
- Liczba zatrudnionych na umowę na czas nieokreślony w stosunku do wszystkich zatrudnionych w roku 2012 wyniosła 84,2%.
- Płaca minimalna w 2015 roku wynosi R$ 788.00.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz