Cześć!
Dziś opiszę jedno mniejszych ale najważniejszych z punktu widzenia historii, kultury i gospodarki brazylijskich miast - Santos. Nazwa ta jest w Brazylii często używana, nie tylko w stosunku to miasta ale także w stosunku do ludzi, bowiem jest to czwarte najpopularniejsze nazwisko w Brazylii.
Widok na port w Santos |
Historia
Santos jest jednym z najstarszych miast w Brazylii. Jego historia
łączy się z miastem São Vicente, do
którego przybyli pierwsi osadnicy z Europy. Ze względu na dogodne położenie w São
Vicente zbudowano port morski,
dzięki któremu można było handlować zarówno z Europą jak i np. z Indiami. Wraz
z czasem nowi przybysze zaczęli rozbudowywać miasto i tak w 1543 roku, Brás
Cubas, Portugalczyk, który przybył
na tereny dzisiejszej Brazylii wraz z założycielem São Vicente (Martim Afonso
de Sousa), postanowił przeniść port na nowe, bezpieczniejsze i bardziej
funkcjonalne miejsce, które wtedy nosiło nazwę Enguaguaçu. Założono również pierwszy
w Ameryce Południowej szpital i na wzór Santa Casa da Misericórdia de Lisboa,
znajdującego się w Portugalii, nazwano go Santa Casa de Misericórdia de Todos
os Santos. Od nazwy obiektu, obszar na którym się znajdował zmieniono z Enguaguaçu
na Todos os Santos a później po prostu na Santos, co trwa po dziś dzień. Niedługo
później, bo już w 1545 roku za sprawą wspomnianego Portugalczyka, oficjalnie
uznano Santos jako osadę, a Brás Cubas został jej założycielem.
Założenie osady Santos wg Benedito Calixto |
Rozwój kolonii
W drugiej połowie
XVI wieku do portu w Santos przybyli księża jezuici z Europy a sam port był
wielokrotnie rabowany przez piratów. W 1591 roku do Santos zawitał
znany na całym Oceanie Atlantyckim, angielski korsarz – Thomas Cavendish. Z
jego pobytem w Santos łączy się znana legenda. W czasie jego napaści,
miejscowa ludność miała ucieć na wzgórze zwane São Jerônimo. Na wzgórzu tym znajdowała się kaplica w której
jeden z hiszpańskich osadników umieścił figurę Matki Bożej z Montserrat – kopię
figury znajdującej się w Montserrat, w hiszpańskiej Katalonii. Gdy piraci
próbowali dostać się do kaplicy, wystąpiło osunięcie się ziemi, co skutecznie
odstraszyło napastników. Po tym wydarzniu, zmieniono nazwę wzgórza na Monte
Serrat, a sama Matka Boska z Monte Serrat została patronką miasta. Thomas Cavendish nie poprzestał jednak na tym i zanim odpłynął ze swoją świtą,
zniszczył Engenho dos Erasmos – pierwszy zakład trzciny cukrowej w Brazylii,
założony przez Holendrów i znajdujący się w São Vicente. W wyniku tej napaści,
przemysł cukierniczy przeniesiono na
północ, w rejony dzisiejszego stanu Pernambuco. Fakt ten nie dziwi, gdyż należy
pamiętać, że w tym czasie prowadzona była wojna korsarska pomiędzy Anglią a
Hiszpanią i Portugalią.
W wieku XVIII
Santos zaczyna się rozwijać a populacja rosnąć. Zaczęto budowę Calçada
do Lorena – drogi łączącej Santos z São Paulo oraz zainwestowano w rozwój infrastruktury miasta, wybudowano
ulepszenia w porcie i oświetlenie ulic.
W pierwszej
połowie XIX wieku, a dokładnie dnia 26 stycznia 1839 roku oficjalnie nadano
osadzie Santos prawa miejskie. W tym samym czasie nastąpił boom na brazylijską kawę, a Santos został centrum handlu tym surowcem. Duży wpływ na to
miało otwarcie w 1867 roku kolei łączącej port w Santos z São Paulo oraz z miejscowościami
w których znajdowały się plantacje kawy, np Jundiaí. Pod koniec XIX
wieku nastąpił zmierzch kolonizacji
Brazylii a w 1888 roku oficjalnie zniesiono w kraju niewolnictwo. Właśnie po tym
wydarzeniu znaczenie portu w Santos jeszcze wzrosło, w związku z napływem imigrantów z
Europy i Azji, w tym głównie Włochów i Japończyków. Wraz ze wzrostem liczby
ludności miasto zaczęło borykać się z nowymi problemami, w tym epidemiami
żółtej febry oraz problemami z powstającymi fawelami zamieszkałymi przez
wolnych, byłych niewolników, którzy nie potrafili poradzić sobie w nowym środowisku. Dodatkowo miasto Santos zaczęły nawiedzać
powodzie, co uświadomiło mieszkańcom, że należy zaprojektować i wykonać kanały
odwadniające i kanały sanitarne.
Port w Santos pod koniec XIX wieku |
W pierwszej
połowie XX wieku, Santos stał się miejscem turystycznym a w samym mieście
zaczęto budować hotele. Turyści zachęceni zarówno plażami jak i licznymi
zabytkami zaczęli coraz częściej odwiedzać miasto. Od tamtej pory do dziś, turystyka
i usługi z nią związane są jedną z głównych gałęzi dochodów miasta.
Podczas reżimu
wojskowego w 1964 roku, ze względu na znajdujący się w mieście największy port
w Brazylii, Santos stracił autonomię a z nią możliwość wyboru burmistrzów.
Dopiero dwadzieścia lat później, w 1983 roku miasto odzyskało pełnię praw.
Santos obecnie
Dziś Santos jest
jednym z najpopularniejszych miast w Brazylii. Port w Santos jest największym
portem morskim w Ameryce Południowej, obsługującym największe miasto i centrum
handlu na kontynencie – São Paulo. Obecność portu rozwinęła wiele mniejszych firm
świadczącym dla niego usługi. Znajdują się więc tu zarówno firmy przechowujące
kontenery oraz firmy transportowe, inni zatrudnieni są w największych firmach
logistycznych świata.
Zwykły dzień w Porcie Santos |
Dodatkowo w
porcie działają firmy świadczące usługi transportowe dla turystów, czyli
poprostu rejsy wycieczkowe (zwane tutaj cruzeiros), zarówno na północ wzdłuż
wybrzeża Brazylii, jak również na południe i do Argentyny.
Statek wycieczkowy w Porcie Santos - MSC Cruzeiro |
W mieście
znajduje się również jeden z najpopularniejszych klubów piłkarskich w Brazylii –
Santos Futebol Clube. W czasie stu lat istnienia, klub wychował takie gwiazdy
brazylijskiej piłki nożnej, jak Pelé, Robinho czy Neymar.
Proporczyk Santos FC z lat '50 |
Obecnie z kaplicy na Monte Serra w Santos, co roku na
początku lutego, organizowany jest wyścig zjazdowy na rowerach, należący do
cyklu City Downhill World Tour Champion, pod nazwą “Descida Das Escadas De Santos”.
Zdjęcie z ubiegłorocznego wyścigu |
Do największych atrakcji w mieście oprócz portu i plaży należą:
Muzeum Kawy oraz Muzeum Pelé.
Wnętrze Muzeum Pelé |
Zabytkowe centrum miasta, w tle Muzeum Kawy |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz